Passa al contingut principal

Nou Projecte: Espai de Mediació Artística i Creativa DI-ART

 

Què es la Mediació Artística? 

La Mediació Artística actúa com la pertinença de l’aposta de l’art com estratègia d’intervenció social, educativa i transformadora.

 Els tallers d’art es transformen en espais on es poden experimentar maneres de veure’s a un mateix, de fer i sobre tot de relacionar-se des de paradigmes diferents als que es fan evidents a la nostra vida quotidiana. Aquests espais, constitueixen espais potencials segurs, en els quals la creació artística promou l’empoderament, desenvolupant la presa de consciència i el fer-se càrrec del seu procés de creixement, on es desencadenen processos de resiliència. Permet prendre atenció al que realment som i el que som capaços de fer i no al que es suposa que som o deuriem ser. Al treballar els propis límits, prejudicis i estigmes es descobreix que aquests son construccions socials que funcionen com a màscares de les persones envers a si mateixes i d’elles envers el món que els envolta i al treballar la creativitat es reforça la superació de conflictes. 

La Mediació Artística fomenta també  l’accés a la cultura i a les arts. Defensa una mirada horitzontal que valora la diversitat, que no estigmatitza a les persones i promou  una mirada amplia que sigui facilitadora d’un creixement i empoderament personal per crear espais on totes les persones enlluernin per la seva singularitat i subjectivitat.

 L’expressió metafòrica a través de les produccions artístiques, és un camí envers la superació de la situació traumàtica. A partir d’un recorregut simbòlic que es realitza mitjançant les representacions, les quals poden ser: plàstiques, visuals, teatrals, dança, narratives... El posar la situació traumàtica en tercera persona, es a dir, pasar de la realitat a l 'acció, ens ajuda a desbloquejar emocions negatives de l’esdeveniment circumstancial que té a la persona en estat traumàtic.

 La Mediació Artística desenvolupa la resiliència i les activitats amb aquestes tècniques permetent connectar amb la pròpia interioritat, amb somnis, esperançes, visions... mobilitzant la creativitat a través de l’emergència de la seva pròpia subjectivitat ( Carnacea, 2013)

Perquè d'aquest projecte?

  Després de més de 10 anys que ja es va crear l'espai DI-Art i que durant molts anys ha estat tancat, ara es torna a obrir amb una perspectiva diferent, focalitzada en Tècniques de Mediació Artística que durant aquests anys, he treballat a diversos entorns, ja que vaig descobrir aquesta branca de l'Educació Social en el meu Treball Final de Grau d'Educació Social. 

El projecte s'emmarca en el discurs transformatiu on la funció es expandir les arts des de mirades i tècniques  diverses com agents catalitzadors de transformació social i individual utilitzant la memòria, el saber, la percepció, la experiència vital, les emocions, la nostra part conscient i la nostra part inconscient... 

L'art i la creativitat promou l'empoderament individual en la mesura que afavoreix l'autorrealització de l'esser humà, el qual contribueix al seu equilibri intel·lectual i emocional. 

Bibliografia: "La Mediación Artística" Moreno Gonzalez, A. (2016)

Personalment tinc moltes ganes de començar, ja que no només està pensat per aquest espai, sinó també per realitzar tallers a diversos entorns educatius i socials. També formacions i xerrades a diversos espais públics. 

Comença el viatge.... 








Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

EL MEU TFG ÀREA DEPENDÈNCIA I AUTONOMIA. UOC " EXTERIORITZAR L'UNIVERS INTERIOR: UNA MIRADA DES DE L'ART"

" AUTORETRAT" Obra de Sofia, participant del projecte.  Fa just un any que vaig finalitzar el meu Treball Final de Grau d'Educació Social a la UOC, realment una experiència gratificant, ja que vaig tenir la gran sort de que em tutoritzés Silvia, gran persona i professional.  Silvia és d'aquelles persones que t'espenyen a estreure el millor de tu... és dolça però a la vegada exigent i  té una part tan humana i tan implicada en el que fa, que finalment es converteix en un referent perfecte per aconseguir arribar als objectius. Posseeix  una gran força interior i prou coneixements per traslladar aquesta saviesa i motivar als seus alumnes d'una manera magnífica.  En quant a la meva pregunta inicial de recerca,  la vaig tenir que anar mastegant i reflexionant  durant unes setmanes, però sort a les seves indicacions, finalment va sorgir... ja que en un primer moment encara que la idea del projecte la tenia molt clara, no sabia ben be el camí correcte per canalitzar

EL MEU GERMÀ, EL MEU MESTRE DE VIDA

El vincle amb l'art m'ha acompanyat al llarg del meu trajecte vital i les experiències creatives que he anat desenvolupat durant aquest temps han estat cabdals per construir ponts d'acceptació i superació envers els reptes que personalment m'anava imposant i que gràcies a l'expressió artística i creadora m'ha ajudat  a reforçar el meu símbol identitari.  Aquest llenguatge artístic fa un temps que ho vaig practicant amb el meu germà Juan Ma amb Síndrome de Down, unes pràctiques que mostren l'impacte positiu que genera l'expressió artística i que van ser la inspiració per desenvolupar el meu Treball Final de Grau, encara que només és el començament de totes les experiències i aprenentatges que apareixeran en un futur imminent.  I sí, el meu germà es converteix en el meu mestre de vida perquè  m'ha ensenyat a construir-me com la persona que ell necessita. En aquest moment  s'estableix una interdependència, una paraula que a moltes persones els hi  r