Passa al contingut principal

PROJECTE DISSENY ETIQUETES DEL VI SOLIDARI "SENSE LÍMITS" A CÀRREC DE PERSONES DEL CENTRE OCUPACIONAL JERONI DE MORAGAS DE MÓRA D'EBRE

 

El punt de partida d’aquest projecte, va ser la decisió de realitzar el  meu TFG d’Educació Social,  elaborant un treball de camp etnogràfic artístic a persones del Centre ocupacional Jeroni de Moragas. En aquell moment es van apuntar 12  persones i a partir de mesos d'investigació relacionades totes amb l'expressió artística,  especialment visual i plàstica,  va sorgir l’oportunitat d'exterioritzar la seva realitat íntima a través de processos creatius d’experimentació i desenvolupament de  les seves capacitats i potencialitats,  on l'autoconeixement, singularitat, autodeterminació i dimensionalitat humana queden reflectides en cadascuna de les obres de manera fluida i canalitzadora. 
 
Gairebé al final de la investigació, els vaig demanar que es centressin en la festa del vi solidari o en la paraula sense límits i a partir d’aquí,  van desenvolupar uns dissenys  amb una gran riquesa artística. I perquè son d’una gran riquesa artística?  Perquè s’expressen d'una manera lliure,  promovent la seva capacitat d'invenció, experimentació amb els colors, presa de decisions, ja que quan al talent se li dona ales i llibertat, sense normes i prejudicis culturals establerts, el resultat és totalment pur, sense filtres, sense prejudicis i com no sense límits. Hem de donar importància al fet de que totes aquestes creacions estan totalment integrades al denominat “Art Brut”.


L’art visual i plàstic en les relacions humanes,  forma part d’aquesta llavor que va ser plantada als inicis del meu projecte i que s’ha anat regant amb esperança i il·lusió al llarg de tot aquest temps, donant aquest fruit meravellós a partir de la plasticitat  per entaular una relació educativa i perquè planteja un procés de transmissió-apropiació-reconstrucció de continguts culturals que dona la oportunitat d’entrar en espais de participació activa en la societat a les persones amb diversitat funcional o discapacitat intel·lectual.


Segons Silvia Garcia, tutora del meu TFG i ara ja, amiga i companya del mon educatiu social, l'espectador o consumidor que mirarà  les etiquetes del vi,  és veurà interpel·lat des de  
l'art, des d'un element estètic que hauria d'oferir efectes tal i com: generar consciencia;   canviar el concepte sobre la discapacitat, a més de repensar la mirada envers la diversitat funcional i discapacitat intel·lectual del propi col·lectiu. 


Estic molt agraïda tant al centre ocupacional Jeroni de Moragas com a Agrícola de Corbera d’Ebre i a Sonia Pina la seva implicació i interès pel meu projecte, ja que amb aquesta acció fomenten de manera activa la participació social, cultural i ara també creativa i artística d’aquestes persones transformant així la mirada terapèutica i rehabilitadora a una altra més integra, més digna i més enriquidora.


Gràcies també als participants al meu projecte per ensenyar-me que hem de compartir sempre les nostres emocions i sentiments, que hem de valorar i respectar als altres igual que a nosaltres mateixos i que tots ens mereixem la felicitat i la il·lusió que ells i elles mostren dia rere dia.

 (Discurs elaborat el dia 12 de juny de 2021 per la presentació del vi solidari "Sense Límits") 
 
 








 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Nou Projecte: Espai de Mediació Artística i Creativa DI-ART

  Què es la Mediació Artística?  La Mediació Artística actúa com la pertinença de l’aposta de l’art com estratègia d’intervenció social, educativa i transformadora.  Els tallers d’art es transformen en espais on es poden experimentar maneres de veure’s a un mateix, de fer i sobre tot de relacionar-se des de paradigmes diferents als que es fan evidents a la nostra vida quotidiana. Aquests espais, constitueixen espais potencials segurs, en els quals la creació artística promou l’empoderament, desenvolupant la presa de consciència i el fer-se càrrec del seu procés de creixement, on es desencadenen processos de resiliència. Permet prendre atenció al que realment som i el que som capaços de fer i no al que es suposa que som o deuriem ser. Al treballar els propis límits, prejudicis i estigmes es descobreix que aquests son construccions socials que funcionen com a màscares de les persones envers a si mateixes i d’elles envers el món que els envolta i al treballar la c...

EL MEU TFG ÀREA DEPENDÈNCIA I AUTONOMIA. UOC " EXTERIORITZAR L'UNIVERS INTERIOR: UNA MIRADA DES DE L'ART"

" AUTORETRAT" Obra de Sofia, participant del projecte.  Fa just un any que vaig finalitzar el meu Treball Final de Grau d'Educació Social a la UOC, realment una experiència gratificant, ja que vaig tenir la gran sort de que em tutoritzés Silvia, gran persona i professional.  Silvia és d'aquelles persones que t'espenyen a estreure el millor de tu... és dolça però a la vegada exigent i  té una part tan humana i tan implicada en el que fa, que finalment es converteix en un referent perfecte per aconseguir arribar als objectius. Posseeix  una gran força interior i prou coneixements per traslladar aquesta saviesa i motivar als seus alumnes d'una manera magnífica.  En quant a la meva pregunta inicial de recerca,  la vaig tenir que anar mastegant i reflexionant  durant unes setmanes, però sort a les seves indicacions, finalment va sorgir... ja que en un primer moment encara que la idea del projecte la tenia molt clara, no sabia ben be el camí correcte per can...

EL MEU GERMÀ, EL MEU MESTRE DE VIDA

El vincle amb l'art m'ha acompanyat al llarg del meu trajecte vital i les experiències creatives que he anat desenvolupat durant aquest temps han estat cabdals per construir ponts d'acceptació i superació envers els reptes que personalment m'anava imposant i que gràcies a l'expressió artística i creadora m'ha ajudat  a reforçar el meu símbol identitari.  Aquest llenguatge artístic fa un temps que ho vaig practicant amb el meu germà Juan Ma amb Síndrome de Down, unes pràctiques que mostren l'impacte positiu que genera l'expressió artística i que van ser la inspiració per desenvolupar el meu Treball Final de Grau, encara que només és el començament de totes les experiències i aprenentatges que apareixeran en un futur imminent.  I sí, el meu germà es converteix en el meu mestre de vida perquè  m'ha ensenyat a construir-me com la persona que ell necessita. En aquest moment  s'estableix una interdependència, una paraula que a moltes persones els hi  r...