Passa al contingut principal

El meu pas com Educadora Social a la residència de Gent Gran

 Treballar d'Educadora Social amb persones grans realment també aporta una visió molt enriquidora de quin es la funció d'acompanyament en aquesta etapa de la vida. 

Quan sempre es treballa amb infancia i adolescència, la perspectiva sempre es de traspas de cultura, d'acompanyar processos que en algun moment es poden donar, o no. No enfocar-se en espectatives que potser mai s'arribaran a produir. 

Cadascú té el seu cami i cadascú ha de poder trobar-se a si mateix en les circumstancies que ha de viure. La nostra funció es sempre la d'acompanyar i vetllar en el moment en el que ens toca i fer-ho des del cor, des del nostre centre, per així poder no només ensenyar sinó també aprendre, i puc asegurar que s'apren molt cada dia, amb cada circumstancia que l'altre persona, sigui de l'edat que sigui, ens dona lliçons meravelloses que ens empenyen a continuar. 

Realment aquesta funció d'acompanyament en aquesta etapa de la vida on no és el principi, sinó al final de la nostra existència, et fa valorar molt més que és el que tenim, que es el que volem i quina és la finalitat de la nostra vida. A més quan experimentes que les persones grans que han estat tan importants per la nostra societat, necessiten dels altres per poder sostenir-se. 

Com Educadora Social i Artista Plàstica, vaig intentar aportar aquesta part creativa a les persones grans, les quals, les que van voler participar, van descobrir territoris interiors que mai s'havien plantejat i ho van valorar amb moltes ganes. Els resultats van ser molt interessants. Deixo alguna imatge d'aquests processos. 












Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Nou Projecte: Espai de Mediació Artística i Creativa DI-ART

  Què es la Mediació Artística?  La Mediació Artística actúa com la pertinença de l’aposta de l’art com estratègia d’intervenció social, educativa i transformadora.  Els tallers d’art es transformen en espais on es poden experimentar maneres de veure’s a un mateix, de fer i sobre tot de relacionar-se des de paradigmes diferents als que es fan evidents a la nostra vida quotidiana. Aquests espais, constitueixen espais potencials segurs, en els quals la creació artística promou l’empoderament, desenvolupant la presa de consciència i el fer-se càrrec del seu procés de creixement, on es desencadenen processos de resiliència. Permet prendre atenció al que realment som i el que som capaços de fer i no al que es suposa que som o deuriem ser. Al treballar els propis límits, prejudicis i estigmes es descobreix que aquests son construccions socials que funcionen com a màscares de les persones envers a si mateixes i d’elles envers el món que els envolta i al treballar la creativitat es

EL MEU TFG ÀREA DEPENDÈNCIA I AUTONOMIA. UOC " EXTERIORITZAR L'UNIVERS INTERIOR: UNA MIRADA DES DE L'ART"

" AUTORETRAT" Obra de Sofia, participant del projecte.  Fa just un any que vaig finalitzar el meu Treball Final de Grau d'Educació Social a la UOC, realment una experiència gratificant, ja que vaig tenir la gran sort de que em tutoritzés Silvia, gran persona i professional.  Silvia és d'aquelles persones que t'espenyen a estreure el millor de tu... és dolça però a la vegada exigent i  té una part tan humana i tan implicada en el que fa, que finalment es converteix en un referent perfecte per aconseguir arribar als objectius. Posseeix  una gran força interior i prou coneixements per traslladar aquesta saviesa i motivar als seus alumnes d'una manera magnífica.  En quant a la meva pregunta inicial de recerca,  la vaig tenir que anar mastegant i reflexionant  durant unes setmanes, però sort a les seves indicacions, finalment va sorgir... ja que en un primer moment encara que la idea del projecte la tenia molt clara, no sabia ben be el camí correcte per canalitzar

EL MEU GERMÀ, EL MEU MESTRE DE VIDA

El vincle amb l'art m'ha acompanyat al llarg del meu trajecte vital i les experiències creatives que he anat desenvolupat durant aquest temps han estat cabdals per construir ponts d'acceptació i superació envers els reptes que personalment m'anava imposant i que gràcies a l'expressió artística i creadora m'ha ajudat  a reforçar el meu símbol identitari.  Aquest llenguatge artístic fa un temps que ho vaig practicant amb el meu germà Juan Ma amb Síndrome de Down, unes pràctiques que mostren l'impacte positiu que genera l'expressió artística i que van ser la inspiració per desenvolupar el meu Treball Final de Grau, encara que només és el començament de totes les experiències i aprenentatges que apareixeran en un futur imminent.  I sí, el meu germà es converteix en el meu mestre de vida perquè  m'ha ensenyat a construir-me com la persona que ell necessita. En aquest moment  s'estableix una interdependència, una paraula que a moltes persones els hi  r